piątek, 25 kwietnia 2014

Felieton vol. 31 - oddychanie pod wodą

1. Oddychanie pod wodą?
Ten felieton stanowi niejako uzupełnienie felietonu siódmego, poświęconemu wodzie i walce w wodzie. W mojej ocenie wymaga on jednak uzupełnienia o ważny element, jakim jest oddychanie pod wodą i sposoby radzenia sobie z brakiem tlenu.

2. Oddychanie pod wodą - co zrobić, jeśli tego nie potrafię?
Możesz wstrzymywać oddech, oczywiście!
Normalnie, bohater może robić to przez liczbę rund równą podwójnej wartości Constitution (wartości, nie bonusa!). Każda full-round albo standard action obniża ten czas o jedną rundę. Oznacza to w praktyce, że w walce albo przy szybkim poruszaniu się tlen kończy się dwa razy szybciej. Po tym czasie należy co rundę wykonywać test Constitution DC 10 (+1 za każdą rundę po pierwszej) - nieudany oznacza, że bohater zaczyna tonąć.

3. Jak wyglądają zasady tonięcia?
W pierwszej rundzie hp spadają do 0 i bohater jest nieprzytomny. W drugiej spadają do -1 i jest umierający. W trzeciej umiera.

4. Ktoś ma lepiej?
Tak. Istnieje grupa stworzeń (na przykład krokodyl, lizardfolk, boggard), które mają zasadę hold breath - co oznacza, że mogą oddychać pod wodą znacznie dłużej (zazwyczaj Constitution x4). Wszystkie istoty, które mają podtyp aquatic, mogą oddychać pod wodą (ale uwaga, bez zdolności amphibious nie są w stanie oddychać na lądzie!). Nieliczne, jak black dragon czy forest drake, mogą oddychać pod wodą nawet bez podtypu aquatic (jako specjalne zasady). Wreszcie, pewne stwory w ogóle nie oddychają (no breath - jak shantak) lub należą do typu, który nie oddycha z zasady (nieumarli, konstrukty).
Grywalne rasy oddychające pod wodą to m.in. aquatic elf, gillmen, merfolk, undine (wariant)

5. Zdolności specjalne klas.
Właściwie, oddychanie pod wodą w CRB oferuje tylko druid - jeśli użyje wild shape i zmieni się w istotę, która to potrafi (rekina, ośmiornicę, diabła morskiego). Przy okazji, ZASADA DOMOWA - RAW mówi, że spolimorfowana osoba (druid podlega tym zasadom) dostaje umiejętność oddychania pod wodą, jeśli jej nowa forma ma swim speed. Oznaczałoby to, że druid w formie krokodyla (krokodyle posiada swim speed) może oddychać pod wodą, a prawdziwy krokodyl - tylko wstrzymywać oddech. Zatem, druid w formie posiadającej hold breath zyskuje hold breath, nie zaś breath underwater.

6. Magia?
Istnieje czar water breathing, który tworzy "pulę" oddychania pod wodą, wynoszącą 2 godziny na poziom, możliwą do rozdzielenia według życzenia przez czarującego na dowolną liczbę osób. Jedyne zastrzeżenie jest takie, że podział musi być równy. Czyli przy puli 10 h albo rozdziela się to na pięć celów po 2 h, albo na dwa po 5 h, albo na 10 po 1 h itd. Jest to więc doskonały czar drużynowy do krótkich (do kilku godzin) walk w wodzie. Oczywiście, water breathing może być w eliksirze, lecz w tej wersji działa tylko na jedną osobę.

7. Przedmioty magiczne?
Helm of underwater action, poza innymi zdolnościami, oferuje nieskończenie długie oddychanie pod wodą. Podobnie, pearl of the sirines zapewnia m.in. oddychanie pod wodą, zajmuje jednak jedną rękę. Iound stone (iridescent spindle) pozwala przeżyć bez powietrza jako takiego, w tym bez powietrza pod wodą. W dodatku Ultimate Equipment, z któreog czasem korzystamy, jest jeszcze kilka przedmiotów tego typu, m.in plate armor of the deep oraz merform belt, ale jest to już poza core rules...