niedziela, 7 kwietnia 2013

Felieton vol. 12 - Concentration (koncentracja)

1. Czym jest Concentration?
Jest to cecha każdego spellcastera (jak również istoty obdarzonej spell-like abilities), sprawdzana przy czarowaniu w niekorzystnych warunkach. Niejako determinuje, czy dana osoba może się skupić, na tyle by dany czar się powiódł.

2. Czym się różni w D&D 3.5 oraz PF?
W D&D była to jedna ze Skills, co powodowało szereg konsekwencji, m.in. należało ją rozwijać intencjonalnie, jak również była niezwykle łatwa do podbicia za pomocą przedmiotów magicznych. Była również zależna od Condition. W PF jest cechą wynikającą ze spellcaster level i kluczowego atrybutu.
Ma to jeszcze jeden istotny aspekt - naturalna 1-ka jest zawsze porażką (tak nie było gdy Concentration było Skillem).

3. Kluczowy atrybut?
Tak, to znaczy klasa cleric używa do koncentracji Wisdoma, wizard używa Intelligence itd. Dotyczy to także spell-like'ów zdobywanych z klasy, typu arcane school, spell-like'i z domen itd. Za to spell-like'i wynikające z rasy używają Charismy. 

4. Kiedy czarujący musi testować Concentration?
Wtedy, kiedy warunki, w których przyszło mu rzucać zaklęcie, nie są dla niego komfortowe. Przykłady - podczas burzy, na chyboczącej łódce, jadąc na galopującym wierzchowcu, próbując utrzymać się na linie przerzuconej nad przepaścią, odganiając się od roju szerszeni. Oraz te związane z walką - gdy zostanie ranny w momencie rzucania zaklęcia albo gdy szamocze się z kimś w grapple'u. Jak również - gdy próbuje rzucać zaklęcie defensywnie (to znaczy bez wzbudzania Attacks of Opportunity).
W przypadku kilku różnych dystraktorów, pod uwagę bierze się tylko ten o najwyższym DC.

5. Jaki jest DC dla Concentration?
Jest to szczegółowo opisane w tej tabeli. Zazwyczaj jest to 10-15 + spell level. Są jeszcze trzy sytuacje, kiedy to DC jest większe - w grapple, gdy czarujący zostanie zraniony (injured) podczas rzucania oraz rzucając defensywnie (defensive casting).

6. Grapple a Concentration.
Grapple jest szczególnie niekorzystny dla rzucającego. Po pierwsze, nie może używać żadnych czarów z somatic components w grapple, po drugie, nie może używać material components z wyjątkiem tych trzymanych w dłoni, po trzecie, DC to 10 + grappler's CMB + spell level. Przy lepszych grapplerach jest to właściwie niemożliwe.

7. Injury a Concentration
Dostać obrażenia podczas rzucania czaru można w trzech przypadkach. Gdy ktoś wykona readied action, by zaatakować dokładnie w momencie rzucania czaru, gdy czarowanie trwa dłużej niż standard action (np. wszystkie summon X) albo gdy dostaje się continuous damage (wszystkie efekty środowiskowe, jak stanie w płonącym budynku, czary zadające obrażenia przez kilka rund itd.). W pierwszych dwóch przypadkach DC to 1 + damage dealt + spell level, w trzecim DC wynosi 10 + 1/2 damage dealt + spell level.

8. Rzucanie defensywne.
Rzucanie defensywne jest jedynym przypadkiem, kiedy w formule DC jest 15 + 2 * spell level. Jest to uczynione ze względu na równowagę gry. Inaczej rzucający zbyt szybko osiągałby taki poziom Concentration, gdzie zdawałby wszystkie DC niejako automatycznie.

9. Jak można przeszkodzić rzucającemu w koncentracji?
Tanglefoot bag powoduje entangle (oplątanie), a więc wymusza test na DC 15 + spell level. Zarzucenie sieci (net) powoduje te samą karę. Wreszcie, mimo że nie zakłóca to koncentracji per se, założenie kajdanów na tyle ogranicza możliwości wykonywania gestów, że uniemożliwia używanie czarów z somatic components. Podobnie działa knebel dla verbal components.
Istnieją featy dla wojownika - Disruptive oraz Spellbreaker. Pierwszy utrudnia defensywne rzucanie czarów (+4 do DC), drugi pozwala na Attack of Opportunity gdy ktoś spali test Concentration rzucając defensywnie.

10. A przy pomocy czarów?
Lista czarów, które mogą przeszkodzić w koncentracji, jest bardzo szeroka. Obejmuje na przykład summon monster (potwory, które mogą grapple'ować i nie tylko) i summon swarm (swarmy atakując przeszkadzają w koncentracji), acid arrow (bo to continuous damage), entangle i animate rope (bo oplątanie przeszkadza w koncentracji), storm of vengeance (efekty pogodowe przeszkadzające czarować), earthquake (to samo, tyle że ziemia się trzęsie) czy rage (bo w szale nie można rzucać zaklęć!).

11. Jak wspomóc koncentracje?
Poza zwiększaniem atrybutu oraz spellcaster level, właściwie niewiele można zrobić. W podstawce jest tylko jedna pomocna rzecz, atut Combat Casting, dający +4 bonus do Concentration przy grapple oraz defensive casting.

12. Aha i ostatnie - co jeśli test koncentracji mi nie wyjdzie?
Palisz czar i tyle (z zastrzeżeniem Spellbreakera jak wyżej).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz