Magii nigdy za wiele, stad kolejny felieton.
1. Czy metamagia zwiększa DC Concentration check?
Nie. Metamagia nie zmienia poziomu czaru i efektów z tym związanych (z wyjątkiem Heighten Spell, który zmienia poziom czaru). Innymi słowy, defensywne rzucenie magic missile oraz quickened magic missile ma ten sam DC (15 + 2*1 = 17), bo w obu przypadkach jest to czar pierwszego poziomu.
2. Zasięg czaru (range) - jak to właściwie liczyć?
Może to banalna kwestia, ale warta utrwalenia. Zasięg podany w stopach dzielimy przez pięć - jest to liczba kratek, którą czar (i nie tylko czar, każdy atak z range/reach) może "przejść" na polu bitwy. Pierwszym ruchem "wychodzi" z atakującego. Każdym kolejnym przemieszcza się w stronę celu, jeden za jeden, co druga kratka na skos jest liczona razy dwa. Jeśli atak jest w stanie "dojść" do wroga (=wejść na jego kratkę), to wróg znajduje się w zasięgu atakującego. Na przykład, człowiek z mieczem posiada reach/range 5 feet, co oznacza, że jego atak jest w stanie "przejść" tylko o jedno pole - i rzeczywiście, taki człowiek jest w stanie bić tylko sąsiednie kratki.
Natomiast mamy tu przykładowego maga:
Aby czar doszedł do celu, potrzeba dziesięciu kratek. 10 *5 = 50 ft. Czyli zasięg musi wynosić co najmniej 50 stóp, by cel mógł oberwać zaklęciem...
3. Burst, spread i inne szablony wybuchów - gdzie mają środek efektu?
Środkiem takiego template'u nie jest kratka, tylko miejsce przecięcia dwóch linii pola walki (pionowej i poziomej). Innymi słowy, nigdy nie można znaleźć się dokładnie w środku fireballa - zawsze będzie się bardziej u góry lub u dołu, na lewo lub na prawo.
4. Burst.
Burst jest typem obszaru czaru (area of the spell). Charakteryzuje się tym, że nie "skręca" i nie omija przeszkód. Albo inaczej - że jeśli jakaś istota ma total cover w stosunku do środka efektu, to dany czar na nią nie zadziała. Dobrym przykładem takiego zaklęcia jest fireball - obszar wybuchu rozszerza się od środka efektu, ale powstrzymują go przeszkody. Spróbujmy na przykładzie maga rzucającego ognistą kulę oraz istoty będącej za murkiem.
Jak widać, "żółta istota" jest bezpieczna od tak rzuconego zaklęcia.
5. Spread.
Spread tym się różni od bursta, że "umie" skręcać. Na przykład, jak w czarze stinking cloud, jest to gaz, który wędruje na określoną odległość. Prześledźmy to na przykładzie śmierdzącej chmury, czyli spread 20 ft...
Jak widać, chmura gazu ominęła róg muru, natomiast nie jest w stanie dosięgnąć celu, gdyż zabrakło jej zasięgu. Mogła by to zrobić, gdyby była spread 30 (30 / 5 = 6), natomiast jako spread 20 feet może "przejść" tylko cztery kroki (jej działanie kończy się na czerwonej linii). Przy okazji, jeśli murek jest odpowiednio niski gaz może "przejść" górą i "zejść" na dół!
6. Emanation.
Emanation jest typem bursta, z tym, że swój efekt ponawia co turę - na przykład jak zone of truth, która co rundę wysyła falę prawdy na każdą nową istotę, która wejdzie w zasięg czaru. Czaru typu emanation są BTW niezwykle rzadkie.
7. Człowiek (speed 30 feet), noszący hide armor (obniżający speed do 20 feet) wypija potion of expeditious retreat, podnoszący speed o +30 feet. Ile będzie wynosił jego speed?
Najpierw nakłada się bonusy do speeda, dopiero potem kary za zbroję i obciążenie.
Tabela o ile redukujemy speed przy obciążeniu/zbroi, znajduje się tutaj.
Czyli prędkość takiego bohatera wynosi 40 feet.
8. Czy na jednym obszarze mogą działać dwa czary stinking cloud?
Nie, zasady wyraźnie mówią, że na daną istotę lub obszar może działać tylko jeden taki sam czar. W przypadku rzucenia dwóch czarów działa tylko silniejszy - zazwyczaj oznacza to ten z wyższym casterem levelem. Przy okazji, ta zasada oznacza też, że nie może być dwóch flaming sphere na tej samej kratce!
9. Jak działa czar command i polecenie "fall" na latacza?
Wbrew pozorom, nie spada w niekontrolowany sposób czy pikuje głową w dół z zamiarem "twardego lądowania". Taka istota stara się zlecieć najszybciej jak potrafi i paść na ziemię, czyli dąży do sytuacji, w której będzie leżeć jako proned. Droping prone (padnięcie na ziemię) jest free action, czyli latacz, jeśli jest w stanie dolecieć do gruntu, automatycznie rzuca się na glebę.
10. Pewne czary automatycznie się znoszą - "counter and dispel" - jak to działa?
Niektóre zaklęcia są swoimi przeciwieństwami. Na przykład deeper darkness i daylight albo slow i haste. Rzucenie jednego zaklęcia automatycznie znosi jego przeciwieństwo. Żadne rzuty (obronne, caster level check, przebijanie SR itd.) nie są wymagane. Czyli na przykład, jeśli mag staje do walki z wojownikiem poddanym działaniu zaklęcia haste, i rzuca na niego slow, wojownik automatycznie traci haste - i to jedyny efekt czaru slow.
11. Jak działa slow zastosowane wobec posiadacza boots of speed i aktywowanym efektem haste?
Rozprasza haste normalnie, jednakże posiadacz butów może ponownie uruchomić je w następnej rundzie, jeśli pozostały mu jakieś rundy na dzień. Również, przy pomocy boots of speed można rozproszyć slow, kosztem jednej rundy na dzień.
12. Czy istota z rzuconym na nią czarem stoneskin (lub posiadająca DR --/adamantine z dowolnego źródła) przebija Damage Resistance --/adamantine?
Nie! Zasady mówią, że:
1. Ataki istot posiadające podtyp chaotic/evil/good/lawful przebijają DR
chaotic/evil/good/lawful
. Czyli np. babau, posiadający podtyp chaotic oraz evil, przebija swoimi atakami DR --/chaotic i DR --/evil.
2. Ataki istot posiadających DR --/magic są traktowane jako magiczne i przebijają DR --/magic.
Zasad tych nie stosuje się do DR "metalicznego", czyli adamantine/silver/cold iron. Ataki wampira NIE SĄ traktowane jako srebrne, ataki golema NIE SĄ traktowane jako adamantytowe itd.
13. Wszystkie klasowe spells, spell-like i supernatural abilities, które działają rundę na poziom - co z nimi, jak się je aktywuje, czy trzeba aktywnie kończyć ich działanie?
Jest to pytanie wszystkie te zdolności, które zawierają w opisie "you gain xxx for a number of rounds per day equal to your xxx level, these rounds do not need to be consecutive." Przykłady to Life Sight (jako supernatural ability), Elemental Wall (jako spell-like ability), Speak with Animals (naśladujący zaklęcie). Nasuwają się dwa pytania. Po pierwsze, jaką akcję trzeba zużyć, by rozpocząć działanie tych mocy, po drugie, jaką by je zakończyć? Zatem, jeśli nie jest napisane inaczej, uruchamiamy te zdolności jako standard action, a kończymy ich działanie jako free action (a właściwie - nie decydujemy się ich podtrzymywać, podobnie jak z muzyką barda). Działanie tych zdolności również kończy się, gdy nie możemy aktywnie decydować o ich przedłużeniu - na przykład, jesteśmy martwi, nieprzytomni lub ogłuszeni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz