niedziela, 11 maja 2014

Felieton vol. 33 - fire seeds

1. Fire seeds?
Poświęcam ten felieton wcale nieczęsto używanemu (po prawdzie to nigdy) czarowi ogniste nasiona.

Fire Seeds
School conjuration (creation) [fire]; Level druid 6; Domain fire 6, sun 6
Casting Time 1 standard action
Components V, S, M (acorns or holly berries)
Range touch
Targets up to four acorns or up to eight holly berries
Duration 10 min./level or until used
Saving Throw none or Reflex half; see text; Spell Resistance

Depending on the version of fire seeds you choose, you turn acorns into splash weapons that you or another character can throw, or you turn holly berries into bombs that you can detonate on command.

Acorn Grenades: As many as four acorns turn into special thrown splash weapons. An acorn grenade has a range increment of 20 feet. A ranged touch attack roll is required to strike the intended target. Together, the acorns are capable of dealing 1d4 points of fire damage per caster level (maximum 20d4) divided among the acorns as you wish. No acorn can deal more than 10d4 points of damage.

Each acorn grenade explodes upon striking any hard surface. In addition to its regular fire damage, all creatures adjacent to the explosion take 1 point of fire damage per die of the explosion. This explosion of fire ignites any combustible materials adjacent to the target.

Holly Berry Bombs: You turn as many as eight holly berries into special bombs. The holly berries are usually placed by hand, since they are too light to make effective thrown weapons (they can be tossed only 5 feet). If you are within 200 feet and speak a word of command, each berry instantly bursts into flame, causing 1d8 points of fire damage + 1 point per caster level to every creature in a 5-foot-radius burst and igniting any combustible materials within 5 feet. A creature in the area that makes a successful Reflex saving throw takes only half damage.


2. Acorn grenades - zasady ogólne i uściślenia.
Acorn grenades, czyli żołędne granaty, to pierwsza możliwość wykorzystania zaklęcia fire seeds. Granaty są specjalnym typem throwing splash weapon*. Rzucający zamienia do czterech żołędzi w granaty. Ma do dyspozycji pulę kostek k4 równą poziomowi rzucającemu, którą rozdziela wedle woli na żołędzie, przy czym żaden z nich nie może dostać więcej niż 10k4. Granaty zadają tyle kostek fire damage, ile przydzielił im rzucający, a splash damage wynosi 1 na każdą kostkę. Czyli granat, który zadaje trafionej istocie 4d4 fire damage, zadaje również sąsiadującym istotom 4 fire damage jako splash. Splash damage otrzymuje każdy, kto styka się z miejscem eksplozji. Rzucenie granatem to zwykły ranged touch attack, range increment wynosi 20 feet.
Granaty podlegają normalnym zasadom broni rzucanej. Czyli przy dostatecznie wysokim BAB można rzucić kilkoma granatami w rundzie, zakładając, że jest się w stanie dostatecznie szybko ich dobywać. Również można rzucać granatem z każdej ręki na zasadach Two-Weapon Fighting!

* Dokładne zasady broni rozpryskowej postaram się umówić w osobnym felietonie, tutaj podaje tylko skrót właściwy do zrozumienia istoty czaru. 

3. Uwaga praktyczna...
... i to nie tylko tylko do granatów, ale też bomb, które będę omawiał za chwilę. Fire seeds nie jest zaklęciem zadającym obrażenia per se. Raczej - tworzy broń, którą takie obrażenia można zadawać. Dlatego powinien być używany proaktywnie, zwłaszcza że ma bardzo długi czas działania. Druid, spodziewając się walki, przygotowuje granaty, by w trakcie starcie mieć je gotowe i nie musieć marnować czasu na rzucanie czaru.

4. Holly berry bombs - zasady ogólne i uściślenia.
Holly berry bombs, czyli bomby jagodowe, a konkretnie z jagód ostrokrzewu (faktycznie, owoce ostrokrzewu to nie jagody, tylko pestkowce, ale pozostańmy przy tej nomenklaturze). Nie są to niestety bomby witaminowe (przy okazji - owoce ostrokrzewu są trujące, spożycie pięciu grozi śmiercią), tylko najprawdziwsze bomby, ze zdalną detonacją! Czar ten pozwala zamienić do ośmiu jagód ostrokrzewu w ładunki wybuchowe, zadające 1d8+1 per caster level fire damage jako burst 5 feet (udany rzut obronny na Reflex społawia obrażenia) . Tylko i wyłącznie rzucający może "odpalić" owe bomby, poprzez wypowiedzenie słowa rozkazu. Jest to standard action, nie prowokująca AoO, możliwa do wykonania w odległości do 200 stóp od bomb. Wszystkie bomby eksplodują równocześnie, rzut obronny na Refleks przysługuje dla każdej z nich osobno, podobnie jak osobno liczy się fire resistance. Słowo rozkazu jest jedynym sposobem detonacji. Jedno słowo rozkazu odpala jeden zestaw bomb. Jagody są zbyt lekkie, by nimi rzucać dalej niż na 5 stóp.

5. I znowu praktyczna uwaga...
... to, że fire resistance liczy się niezależnie do każdej bomby, dramatycznie zmniejsza ich skuteczność nawet wobec istot obdarzonych niewielką odpornością na ogień. Miejcie to na uwadze.

6. Zabawna opcja - druid zamachowiec.
Osoba mająca fire resistance 20 (np. z czaru resist energy) jest praktycznie niewrażliwa na jagodowe bomby, podobnie jak jej ekwipunek. Oznacza to, że może podejść do kogoś (lub wysłać sojusznika[?]/summona) z bombami w kieszeni , by zrobić mała niespodziankę. I tu ciekawostka - w przypadku używania resist energy jagody muszą być na wierzchu, to znaczy odsłonięte. Wynika to z tego, że cały ekwipunek osoby poddanej temu czarowi jest chroniony, w tym np. sakwa czy ubranie, gdzie schowane są bomby. Przy wybuchu taki schowek zatrzyma całość obrażeń (bo ma fire resistance) i nie pozwoli eksplozji wydostać się na zewnątrz.

7. Spell Resistance...
... jakie Spell Resistance? Ten czar na to nie pozwala!

8. Conjuration?
Tak, jest to jeden z nielicznych ofensywnych czarów conjuration, posiadanych przez druida, co oznacza, że Spell Focus (conjuration), wzięty na potrzeby Augmented Summoning, chociaż raz się przyda. Swoją droga, wszystkie moje felietony były dotychczas o czarach z tej szkoły, hmm...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz