czwartek, 10 października 2013

Felieton vol. 29 - spraw magicznych ciąg dalszy

1. Czy czarujący wie, czy jego zaklęcie podziałało? Na przykład, czy ofiary zaklęć wykonały udane rzuty obronne, czy je oblały?
Tak, czarujący wie, czy jego zaklęcie podziałało. Dotyczy to tylko zaklęć mających za cel konkretne osoby lub przedmioty, jak bestow curse lub charm person. Czarujący nie jest świadomy, kto uniknął efektu obszarowego zaklęcia, np. fireballa, choć jeśli obserwuje pole bitwy, to oczywiście to zauważa (podobnie jak wszyscy inni uczestnicy starcia).

2. A co z niepodatnością na dane zaklęcie, lub z Odpornością na Czary (Spell Resistance)?
Rzucający wie, że ofiara dysponowała jakąś ochroną, przed którą jego zaklęcie nie podziałało.  Analogicznie, dotyczy to tylko zaklęć mających za cel konkretne osoby lub przedmioty. 
ZASADA DOMOWA Jeśli źródłem tej protekcji było zaklęcie, rzucający może wykonać test Spellcraft [DC 20 + poziom czaru, free action], aby je zidentyfikować. Na przykład, jeśli spostrzeże, że magic missile bezskutecznie odbiły się od ofiary, i wykona Spellcraft DC 22, zorientuje się, że to dzięki czarowi shield.
Nie można w ten sposób identyfikować extraordinary i supernatural abilities, jak Immunity to Magic golema albo Spell Resistance.

3. Czy ofiara czaru wie, co na nią rzucono?
Ofiara jest świadoma, automatycznie (jeśli tylko dysponuje odpowiednimi zmysłami) wszystkich oczywistych efektów spowodowanych przez zaklęcie, jak pojawienie się ściany ognia, wybuch błyskawicy, zamiany kogoś w żabę, spowolnienia itd.

4. A zaklęcia bez oczywistych widocznych efektów? Jak suggestion lub charm person?
W przypadku, gdy cel zaklęcia zda rzut obronny, staje się świadomy, że zaatakowano go jakimś efektem, i jakim rzutem się wybronił (na przykład, że zaatakowano jego psychikę - Will lub ciało - Fortitude). Dodatkowo, jeśli posiada Spellcraft i zda rzut [DC 20 + poziom czaru, free action], to staje się świadomy, jakiego konkretnie czaru lub zdolności ponadnaturalnej użyto.
W przypadku, gdy cel spali rzut obronny, nie jest w ogóle świadomy, że padł ofiarą czaru.

5. Mag jest obecny przy rzucaniu zaklęcia - czy może je zidentyfikować?
Tak, jeśli czarujący widzi gesty czarującego lub słyszy formuły, może wykonać test Spellcraft [DC równy 15 + poziom czaru, nie zajmuje to w ogóle akcji]. Udany test pozwala zidentyfikować zaklęcie. Czarów pozbawionych zarówno komponentów werbalnych, jak i somatycznych oraz zdolności czaropodobnych nie można zidentyfikować.
Spostrzeżenie zaklęcia (lub usłyszenie) zaklęcia ma bazowy DC Perception 0.

6. Mag napotkał efekt zaklęcia - czy może je zidentyfikować.
Tak, choć jest to trudniejsze, wymaga testu Spellcrafta [DC 20 + poziom czaru]. Udany test pozwala zidentyfikować, jakie zaklęcie spowodowało dany efekt. Mozna za pomocą tego identyfikować tylko zaklęcia mające widzialne efekty, na przykład wall of fire, entangle, fire shield, stone shape (pozwala w tym wypadku odróżnić, co postało w sposób naturalny, a co uzyskano czarami).

7. To, że czarodziej regeneruje zaklęcia po ośmiu godzinach snu, a następnie godzinnej nauce, wie każdy. Natomiast czy może on robić to kilka razy w ciągu dnia, to znaczy, rzucanie czarów, spać, rzucanie czarów, spać, i tak się dodatkowo odnawiać drugi lub trzeci raz w danym dniu?
To dobre pytanie. Po przeanalizowaniu źródeł, źródeł pomocniczych (jak opis ring of sustenance), a także opisu klas (które mówią wprost o "spells per day"), stwierdzam, że nie, że nie może. Jedyne, co zyska dzięki takiemu przedłużonemu odpoczynkowi, jest możliwość przetrenowania tych czarów, które mu jeszcze w danym dniu zostały. Natomiast suma czarów na dzień musi się zgadzać. Ponieważ zasady nie precyzują, czym jest dzień, a skrupulatne liczenie czarów wraz z 24-godzinnym odstępem po rzuceniu każdego wydaje mi się nadmierną buchalterią, precyzuję, że u mnie dzień trwa od świtu do świtu.

8. Weaponlike spells - definicja.
"Weaponlike spells" to trochę sztuczny termin, pochodzący jeszcze z edycji 3.x, określający czary podlegające niektórym zasadom dotyczącym broni i mechaniki ataku. Wedle definicji, są to wszystkie czary, które wymagają testu ataki. Dzielą się na dwie grupy - melee touch spells i ranged touch spells (te drugie nazywane są rayami).

9. Weaponlike spells - bonusy do ataku.
Wszystkie bonusy do ataku, takie jak bardic courage, prayer, bless, Weapon Focus (ray), bonus wynikający z bycia niewidzialnym, i wszystkie inne, które w danej sytuacji się stosuje, normalnie liczą się do testów ataku wykonywanych czarami.

10. Weaponlike spells - bonusy do obrażeń.
Do obrażeń zadawanych czarami liczą się tylko extraordinary bonuses. Przykłady to ranger's favored enemy, Weapon Specialization, sneak attack. Do zadawanych obrażeń nie licza się zaś supernatural i spell/spelllike bonuses, takie jak bonus do obrażeń za czar prayer, bardic courage itd.
Bonusy do obrażeń działają tylko w pierwszej rundzie. Na przykład, osoba posiadająca Weapon Specialization (ray) zadaje acid arrow od razu po trafieniu 2d4+2 acid damage, ale obrażenia w kolejnych rundach (continuous damage) wynoszą 2d4 acid damage.

11. Weaponlike spells - trafienia krytyczne.
Zasady trafień krytycznych w przypadku weaponlike spells są standardowe - zagrożenie krytykiem jest na 20-tce i obrażenia mnoży się x2. W przypadku czarów zadających obrażenia sprawa jest prosta - przy krytyku np. scorching ray zamiast 4d6 zadaje 8d6 fire damage. Czary zadające ability damage/drain przy krytyku zadają podwójne ability damage/drain. Czary wysysające poziomy (jak enervation) przy krytyku wysysają podwójną ilość poziomów. Czary nie należące do tych kategorii (np. ray of enfeeblement, nakłada Strength penalty) nie mogą zadawać trafień krytycznych.

12. Weaponlike spells - sneak attacks.
Przy pomocy weaponlike spells można normalnie zadawać sneak attacks, pod warunkiem spełnienia odpowiednich do tego warunków (cel jest flankowany lub nie ma bonusu z Dexa do AC, znajduje się w odległości do 30 feet, nie ma concealmentu itd.). Czary zadające obrażenia zadają sneak attack od tej samej energii, co sam czar. Czary zadające ability damage/drain lub wysysające poziomu zadają sneak attack od negatywnej energii. Czary pozostałe nie zadają w ogóle sneak attacks.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz