1. Co to jest Perception (percepcja) ?
Jest to umiejętność odpowiadająca za czułość zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku i wszystkich pozostałych (choć niektóre nie-ludzkie zmysły mają własne zasady). Jak już wspominałem, jest bardzo ograniczony podział na Percepcję bierną i czynną. To znaczy, że bohater jest czujny cały czas tak samo, chyba że śpi, medytuje, chędoży lub z innego powodu dostaje kary do testów czujności i zauważania...
Klasowe Perception posiadają: Barbarian, Bard, Druid, Monk, Raner, Rogue. Perception ma również Sorcerer z Draconic bloodline. Z prestiżówek: Arcane Archer, Assassin, Dragon Disciple, Duelist, Pathfinder Chronicler, Shadowdancer.
Perception opiera się na Wisdomie.
2. DC Perception checks.
W przeciwieństwie do Stealtha, Perception check nie jest zawsze testem spornym (jeśli zaś jest, to Perception vs Stealth lub Perception vs Sleight of Hands). Wykonujemy go często przeciw stałemu DC. Przykładem są pułapki, sekretne drzwi lub po prostu usłyszenie lub dostrzeżenie czegoś, co się dzieje w najbliższym otoczeniu. Przykłady DC: usłyszenie odgłosów walki (DC -10), dostrzeżenie istoty, która nie próbuje się ukrywać (DC 0), usłyszenie kroków (DC 10), to samo, ale zza zamkniętych drzwi (DC 15), usłyszenie dźwięku otwieranych drzwi (DC 20).
3. Czy można brać w testach Perception 10 i 20?
Na pewno można brać 10. Natomiast 20... jeśli aktywnie czegoś szukamy i możemy powtarzać daną czynność wielokrotnie. Przykłady - mając dostatecznie dużo czasu i cierpliwości, możemy poświęcić 20 razy minut więcej, by bardzo starannie przeszukać pomieszczenie albo by zbadać drzwi na obecność pułapek.
4. Jakie są zasady szukania pułapek przy pomocy Perception?
Zasadniczo, jedną kratkę (5x5 feet) przeszukuje się jako full round action. Czyli, żeby wziąć 20-tkę w Perception check na jedną kratkę, potrzeba dwóch minut. Możemy przeszukiwać kwadrat 10x10 feet, z którym się stykamy choć jedną kratką. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by na te cztery kratki wykonać jeden rzut, w ramach przyspieszenia rozgrywki.
5. Rzucanie, take 10, grupowe skradanie się - rozważania.
Częstym zagadnieniem, poruszanym na naszych sesjach, było skradanie się dużej grupy wrogów - albo podkradanie się do dużej grupy wrogów. Przyjrzyjmy się zasadom, zobaczmy jakie implikacje niosą, i jakie sposoby skradania się/wykrywania zagrożenia są najbardziej efektywne.
Rzucanie na k20 ma te cechę, że pojawiają się wyniki zarówno skrajnie małe, jak i bardzo wysokie. Innymi słowy, wśród nieskończoności istot rzucających na dany test, ukształtuje się pełen zakres wyników - od 0 do 20 +/- modyfikator. Kiedy jest to opłacalne? Gdy powodzenie jakiejś akcji zależy od tego, żeby chociaż jedna osoba ją zdała - reszta może oblać. Na przykład, wystarczy że jeden strażnik zauważy podkradającego się wroga, i zatrąbi na alarm.
Branie 10 ma te cechę, że nikt nie spieprzy bardzo rzutu, ale też nie osiągnie wyniku wybitnego. Daje nam statyczny wynik, 10 +/- modyfikator. Kiedy to jest opłacalne? Gdy powodzenie jakiejś akcji zależy od tego, żeby żadna osoba nie zje$!@ła rzutu. Na przykład, grupa skradających się istot zostanie wykryta, jeśli jedna z nich się przewróci, czy wpadnie na krzaki itd (faktycznie, to zostanie wykryta jedna osoba, ale strażnicy już zaczną trąbić na alarm, i z zaskoczenia nici).
Praktyczne implikacje są takie, że aby skutecznie podkraść się do bardzo dużej grupy (np. obóz wrogiej armii) mośków o takich samych cechach, cecha Stealth musi przewyższać Perception wroga o co najmniej 11.
6. Perception a eliksiry.
To bardzo zabawne, ale rodzaj eliksiru, prócz standardowej metody identyfikacji (detect magic/identify i Spellcraft), może też być określany przy pomocy testu Perception [DC 15+caster level]
7. Rasy posiadające bonus do Perception.
Jest ich bardzo dużo. Z CRB: aasimar, drow, elf, gnome, half-elf, halfling, kobold, svirfnebli. A z moich własnych także graevorn. Dwarf i svirfnebli mają +2 do Percepcji jeśli chodzi o kamienne drzwi, pułapki itd.
W teorii, najbardziej spostrzegawczy jest półelf, bo dysponuje bonusem +2 do dowolnego modyfikatora oraz darmowym Skill Focus. Jeśli wybierze Wisdom oraz Skill Focus (Perception), to zaczyna z +6.
8. Featy podbijające Perception?
Wspomniany Skill Focus (Perception) daje +3 (od 10 ranka zaś +6). Alertness zapewnia +2 (zaś od 10 ranka +4, zapewnia też analogiczny bonus do Escape Artist).
9. Zdolności klasowe a Perception?
Ranger ma plusy do Perception przeciw swoim ulubionym wrogom, oraz w swoim ulubionym terenie.
Rogue dysponuje trapfinding, co pozwala mu dodawać 1/2 swojego poziomu do Perception checks przy wykrywaniu pułapek. Rogue posiadający talent Trap Spotter nie musi deklarować szukania pułapek - wykonuje test automatycznie, jak tylko się do nich zbliży.
Wizard (oraz sorcerer z Arcane bloodline) może mieć familiara ze zdolności Arcane bond. Zapewnia to za darmo feat Alertness, dopóki chowaniec znajduje się na kartce czarodzieja, lub na dowolnej sąsiedniej. Btw, chowaniec ma swoją Perception i sam również może wykonywać testy. Wreszcie, jastrząb zapewnia +3 do Perception w dzień, a sowa analogicznie +3 w nocy.
10. Czary a Perception?
Niestety, właściwie tylko te podbijające Skille per se (macie je wymienione w felietonie o umiejętnościach). Jedynym czarem z CRB oddziaływającym bezpośrednio na Perception jest lullaby, bardowska zerówka, która obniża je o 5!
Wszystkie czary podnoszące Wisdom (owl's wisdom i wersja mass) podnoszą Perception.
11. Przedmioty a Perception?
Dark Blue Rhomboid (Ioun Stone) zapewnia feata Alertness. Robe of Eyes (koszt, bagatela, 120k) zapewnia bonus +10, oraz wiele innych efektów. Eyes of the Eagle (2,5k) zapewnia bonus +5.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz