sobota, 31 sierpnia 2013

Felieton vol. 21 - cover (zasłona)

1. Cover (zasłona, osłona, zwał jak zwał) - czyli wstęp.
Podczas pisania tego felietonu, i prób rozkminienia zasad covera mój mózg wyparował, i to dwukrotnie, nerwowo rwałem włosy z głowy i ostatecznie przeszedłem na buddyzm. Cover to bardzo mało intuicyjna sprawa, zawiera liczne wyjątki oraz, jak pokażę, także dziwaczne paradoksy. Całe szczęście, jest prosty do zrozumienia, gdy dysponuje się przykładami i łopatologicznymi regułkami. Zacznijmy zatem!

2. Co robi cover?
+4 do AC oraz +2 do Reflex save przeciw tym atakom obszarowym, których źródło jest umiejscowione tak, że cover może nas wybronić. Przykład - na jeziorze wybucha fireball, więc możemy schować się za burtę łodzi, żeby unikać objęcia płomieniami.

3. Ranged cover (osłonę przeciw atakom dystansowym).
Każda istota na planszy walki zajmuje mniejszy lub większy kwadrat. Kwadrat ma cztery rogi. By sprawdzić, czy wróg ma cover, należy wybrać jeden z rogów swojego kwadratu rogów (jaki się chce) i przeprowadzić od niego linie do każdego z rogów kwadratu zajmowanego przez wroga. Jeśli chociaż jedna z tych linii przechodzi przez kratkę "zajętą" (czyli taką, na której jest istota, murek, ściana, wóz drabiniasty itd.), wróg otrzymuje cover.



Teraz zagwozdka. Zasady mówią:  If any line from this corner to any corner of the target's square passes through a square or border that blocks line of effect or provides cover, or through a square occupied by a creature, the target has cover (+4 to AC). Co to jest to border-granica? Nie udało mi się ustalić. Z pewnością jednak, ataki idące równolegle do granicy kwadratu wroga, lub do rogu zajmowanej kratki, nie dają covera.



4. Istoty na polu walki a zapewnianie ranged cover.
Generalnie, według zasad istoty na polu bitwy nie blokują line of sight - nigdy nie wypełniają przestrzeni tak dokładnie, by nie było widać tego, co jest za nimi. Zapewniają jednak ranged cover - i nie ma znaczenia, czy stoi za nimi wróg czy przyjaciel.



5. Istoty na polu walki - jaki cover?
Istoty zapewniają nie "normalny" cover, tylko takie specjalne coś, co się nazywa "soft cover", czyli miękka osłona (?). Funkcjonuje to podobnie jak cover, z tym, ze zapewnia wyłącznie +4 do AC (nie zapewnia bonusa +2 do Refleksu). Mało kto o tym pamięta, włącznie z niżej podpisanym, ale tak jest.

6. Melee cover  (osłona przed atakami wręcz).
Każda istota na planszy walki zajmuje mniejszy lub większy kwadrat. Kwadrat ma cztery rogi. By sprawdzić, czy wróg ma cover, należy po kolei sprawdzić każdy z rogów swojego kwadratu rogów i przeprowadzić od niego linie do każdego z rogów kwadratu zajmowanego przez wroga. Jeśli chociaż jedna z tych linii przechodzi przez kratkę ściany/murku (inne istoty nie zapewniają melee cover!), wróg otrzymuje cover. W praktyce jest tylko jedna sytuacja na polu bitwy, gdy wróg ma melee cover (UWAGA - tylko dla ataków z reachem 5 ft, czyli zasadniczo postaci rozmiarów Small i Medium!). Rozrysowałem  dla uproszczenia tylko część czerwonych linii corner-to-corner.


7. Melee cover a duże (large) istoty.
Zasady są tu, jak wspomniałem, strasznie dziwne. Poczytałem sporo przykładów, przejrzałem forum Paizo, wypaliłem specjalną medytacyjną świecę i oto co następuje. Istota, zajmująca więcej niż jedną kratkę, może wybrać dowolną z nich do określania melee cover dla swojego wroga. Analogicznie, wróg może wybrać dowolną do bicia, kiedy sam chce sprawdzić, czy duża istota ma cover przeciw jego atakom. Jeśli kratka, którą istota wybrała, nie styka się z wrogiem, do określania covera używają zasad ranged cover.





8. Wow. Jak to fajnie jest być dużym.
Nie do końca. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że zasady ranged cover są lepsze i elastyczniejsze dla atakującego, ale... no właśnie, ranged cover zapewniają tez istoty. I mogą one stać na linii ogrzej maczugi tak samo jak na linii strzału...



9. Reach a istoty rozmiaru medium.
Człowiek z długa włócznią (istota medium posiadająca reacha) również korzysta z zasad ranged cover, choć oczywiście, jego kwadrat składa się z tylko jednej kratki, a więc nie może wybierać z której to kratki będzie wyprowadzał atak. Różnica między reach weapon (długa włócznia, lanca itd.) ma jedną zaletę nad ranged weapon (luk, toporek do rzucania) - nie ma kar za shooting into melee, bo... to nie jest shooting.

Chciałbym jednak zauważyć, że bicie włócznią z drugiego szeregu (zza pleców kolegi) zawsze powoduje, że wróg ma cover przeciw atakom włócznika.



10. Partial cover.
Cóż to takiego? Jest to sytuacja, w której widzimy więcej niż połowę istoty, która ma wobec nas cover. Wtedy premia z cover spada do +2 do AC i +1 do Refleksu. A z przymrużeniem oka - partial cover jest wtedy, gdy na oko nie ma covera, a potem poprowadzimy linie corner-to-corner i ku zdziwieniu stwierdzamy "o, jednak jest cover!". Np.



Btw, skąd wiemy, że Niebieski widzi więcej niż połowę Zielonego? Bo z lewego rogu Niebieskiego widać więcej niż połowę, co łatwo stwierdzić, prowadząc linię do ostatniej (=tu najniższej) widocznej części zielonego:




11. Cover a CMD.
Bonus z cover do AC nie wlicza się do CMD. That's just is.

12. Cover a ataki okazyjne.
Cover blokuje Attacks of Opportunity od celów, od których mamy cover.

13. Niskie murki (low obstacles) i cover.
Definicja niskiego murka - niższy niż połowa wzrostu postaci. Dla uproszczenia, niskie murki dla postaci rozmiaru medium = do metra włącznie. Murki owe mają dwie specjalne zasady. Pierwsza - zapewniają cover, ale tylko w odległości 6 kratek (30 feet) od siebie. Druga - trzeba być bliżej murka niż wróg, żeby mieć te ochronę.

14. Improved cover.
W tych rzadkich przypadkach, kiedy mamy ochronę np. w postaci ściany z dziurą do strzelania z kuszy, taka ściana zapewnia nam podwójny bonus z covera (AC +8, Reflex save +4)

15. Total cover
To na przykład mur dzielący dwoje wrogów, bez żadnych otworów. Total cover blokuje line of sight, line of effect i oczywiście, nie można przezeń atakować.

16. Przenikanie w osłonę.
W tych sytuacjach, kiedy istota może przenikać osłony (np. druid ściany żywopłotu, duch kamienne mury), ma dwie opcje. Pierwsza - wnika w głąb - ma wtedy total cover, ale sam nie może atakować. Druga - wnika do połowy. Ma wtedy tylko cover, ale sam może atakować.

17. Cover a Stealth.
Przypominam. Mając cover możemy się Stealthować. Co do dokładnych zasad, odsyłam do właściwego felietonu.

18. Fun fact.
Wyobraźmy sobie, że Zielony i Niebieski z ilustracji do punktu szóstego, to uzbrojone w łuki tengu (czyli walczą ranged, zagrażają jednak dookoła swoich kwadracików dzięki posiadaniu natural weapon). Nie mają wobec siebie ranged covera. Wydawałoby się więc, ze gdy jeden do drugiego strzela, to ten drugi go dziobie? Otóż nie, bo ma wobec niego melee cover, a AoO jest zawsze melee - nie wzbudza więc strzelaniem żadnych oportunek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz