sobota, 7 września 2013

Felieton vol. 23 - feint (finta)

1. Co to takiego finta?
Jest to zmyślny manewr w walce, zwód, wybieg, mający odwrócić uwagę wroga i pozwolić na zadanie niespodziewanego pchnięcia. Mechanicznie, jest to test Bluffa, standard action. O dziwo, finta nie jest testem spornym. DC jest stałe i wynosi (wybiera się wyższa wartość) 10 + BAB + Wisdom modifier lub 10 + Sense Motive bonus.

2. Co się dzieje, jeśli nam się uda?
Wróg staje się flat-footed na nasz następny atak, zakładając, że wykonany go w tej samej lub najbliższej rundzie.

3. To znaczy, że nie mogę odwracać uwagi, by to nasz przyjaciel mógł wyprowadzić cios?
Można, ale wymaga on Greater Feint. O tym za chwilę.

4. Feint a Attacks of Opportunity.
Feint nie powoduje oportunek, więc Bluffujcie śmiało!

5. Feint jako combat maneuver.
Feint nie jest combat maneuver i nie dotyczą jej zasady dotyczące manewrów w walce, nie korzysta również z mechaniki CMB/CMD.

6. Czy można wykonać ją szybciej?
Tak, jest feat Improved Feint (wymaga wcześniej wzięcia Combat Expertise), który umożliwia wykonywanie finty jako move action.

7. Co jeszcze, jakie atuty?
Greater Feint działa w taki sposób, że wróg, prócz tego, że staje się flat-footed na nasz następny atak, jest flat-footed do początku naszej następnej rundy. Czyli wszyscy sojusznicy również atakują go na flat-footed przez najbliższą rundę (i to bez ograniczeń ilości ataku). Paradoksalnie, lepiej wykonujemy fintę dla kogoś niż dla siebie!
Wszystko, co podbija Bluff, polepsza fintę (Skill Focus oraz feat Deceitful i wszystko, co podbija skille).

8. Czy można wykonywać fintę wobec każdego?
Nie do końca. Wobec nie-humanoidów ma się karę -4, wobec zwierząt i podobnych istot (Int 1 lub 2) karę -8, a wykonywanie finty przeciw zombie, latającym krzesłom itd. bezmózgim istotom jest niemożliwe.

9. Ciekawostka - finta a uncanny dodge.
Finta jest jedna z dwóch przyczyn, z powodu których istoty posiadające uncanny dodge mogą stać się flat-footed. Drugą jest unieruchomienie, np. bycie paralysed czy stunned.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz