1. Co to są Attacks of Opportunity?
Są to ataki dodatkowe, wykonywane poza swoją inicjatywą, niejako wzbudzane przez ryzykowne działania innych istot. Pewne akcje zmuszają istotę do porzucenia efektywnej obrony i dają wrogowi szanse na atak - to są właśnie ataki okazyjne. Wykonuje się je PRZED czynnością, która je powoduje (jedyny wyjątek to AoO od czarowania - wykonuje się je jednocześnie z rzucaniem zaklęcia).
2. Co to znaczy PRZED?
To znaczy, że atak następuje zanim dana istota wykona akcję, która wzbudziła oportunkę. Jeśli atak uniemożliwi wykonanie danej akcji, ta, no cóż, jest palona. Na przykład, jeśli ork łucznik chce zaatakować z łuku, będąc w zasięgu (reach) wroga, sprowokuje tym AoO i zostanie zabity, jego akcja (strzał z łuku) nigdy nie dochodzi do skutku.
3. Czy jeśli istota sprowokuje AoO, a rezultatem będzie niemożność wykonania tej akcji, to czy zamiast tego może zrobić coś innego?
Tak. Na przykład, ork prowokuje AoO od goblina (stojącego obok) gdy wykonuje akcję ruchu (zwykły ruch, czyli chce poświęcić na to move action). Dostaje AoO i przewraca się. Nie może więc się ruszyć. Nadal jednak posiada move action, i może zamiast tego przeczołgać się o kratkę, wstać, czy zrobić dowolną akcję, która wymaga poświęcenia move action.
Z drugiej strony, gdyby ork dostał AoO już po przejściu kilku kratek, i zostałby przewrócony, to jego ruch natychmiast się kończy, a move action przepada - zostało zużyte na ten ruch, nawet jeśli był krótszy od spodziewanego.
3. Kiedy nie możemy wykonywać AoO?
Po pierwsze, kiedy jesteśmy flat-footed. Pelna lista sytuacji, w których jesteśmy flat-footed tutaj.
Druga sytuacja - kiedy nie mamy threat range, czyli jesteśmy bez broni do walki wręcz. Przykłady to: łucznik, człowiek z gołymi rękami (bez feata Improved Unarmed Strike) itd. Można to oczywiście obejść. Na przykład tengu łucznik jest uzbrojony, bo może dziobać (choć AoO wykonuje dziobem, nie z luku!).
Trzecia sytuacja - wobec celu, którego nie widzimy (on jest niewidzialny, my jesteśmy ślepi, nic nie widać przez mgłę itd). Przy okazji - cel musimy WIDZIEĆ. Możemy wiedzieć, że tam jest dzięki węchowi, możemy zlokalizować go (pin point) przy pomocy Perception, ale musimy WIDZIEĆ go lub wyczuwać blidnsightem (lub innym sposobem równoznacznym ze wzrokiem), by mieć AoO.
I wreszcie - nie możemy wykonywać oportunek przeciw osobie, która ma cover w stosunku do nas.
4. Co prowokuje AoO? AoO a ruch.
Dwie grupy akcji. Pierwsza to WYCHODZENIE ze strefy zagrożenia wroga. Wychodzenie. Czyli wchodzenie w strefę zagrożenia nie prowokuje. Dlatego też do orka (reach 5 feet) można podejść i go zaatakować bez wzbudzania oportunki. Do ogra już nie, bo żeby dojść do ogra (mówię tu o bohaterze rozmiaru Medium dysponującym normalną bronią, np. mieczem), trzeba przejść przez jego strefę zagrożenia (ogr jest Large, więc ma reach 10 ft). Dlatego, by zaszarżować na kogoś z długa włócznią lub na ogra, najlepiej samemu mieć broń z reachem lub go zaskoczyć.
5. Jak unikać AoO od ruchu?
Są dwie akcje chroniące przed AoO. Kroczek i withdraw (wycofanie). Kroczek nigdy nie powoduje oportunek. Natomiast withdraw nie powoduje oportunek, ale tylko jeśli chodzi o ruch z pierwszej kratki, z tej, z której rozpoczynamy odwrót. Czyli jeśli stykamy się z ogrem i deklarujemy withdraw, i tak dostaniemy AoO, bo musimy przejść przez dwie kratki jego threat range!
6. AoO a niebezpieczne akcje w threat range - przykłady.
Wiele akcji, wykonywanych w threat range (polu zagrożenia) wroga powoduje oportunki. Są to m.in. atak na dystans, atak bez broni (jeśli nei posiadamy Improved Unarmed Strike lub broni naturalnej), rzucenie czaru, wypicie eliksiru, użycie zwoju, rozpalenie latarni/pochodni, pierwsza pomoc (first aid, akcja umiejętności Heal), użycie zdolności czaropodobnej (spell-like ability), załadowanie kuszy, podniesienie przedmiotu, wyciągnięcie czegoś z plecaka, wstanie z ziemi, wykonanie coupe de grace, próba uwolnienia się z sieci, bieg, wykonanie większości combat maneuvers bez odpowiednich featów.
Nie powodują - atak wręcz, użycie zdolności nadnaturalnej (supernatural ability) - np. channel energy lub zionięcie smoka, użycie magicznego przedmiotu innego niż eliksir czy zwój (na przykład różdżki lub cudownego przedmiotu), finta, wyciągnięcie broni, utrzymywanie czaru, otwarcie drzwi, wejście na konia, opuszczenie przedmiotu, użycie przyspieszonego zaklęcia (quickened spell).
7. Ile w rundzie przysługuje nam AoO?
Jedna. Jeśli nie chcemy, nie musimy jej wykonywać. Bo na przykład boimy się, że oberwiemy zaklęciem ochronnym celu, albo uważamy, że za chwilę dostaniemy korzystniejszą okazję.
8. Czym możemy wykonywać oportunkę, z jakim bonusem?
Dowolną bronią do walki wręcz lub naturalnym atakiem, z pełnym bonusem do ataku. Jeśli mamy kilka rodzajów broni, wybieramy, którą uderzymy.
9. Czy możemy wykonać zamaist tego manewr?
Tak - disarm, sunder, trip. Uwaga, bez odpowiednich featów te manewry same w sobie powodują AoO, co prowadzi do Attack of Opportunity Chain (patrz niżej).
10. Combat Reflex.
To bardzo niedoceniany feat, a pozwala na dwie użyteczne rzeczy. Po pierwsze, pozwala na wykonywanie AoO kiedy jest się flat-footed. Oczywiście, nie pozwala to wykonywać oportunek w sytuacji, gdy w ogóle nie możemy wykonywać akcji (np. jesteśmy stunned), ale np. w rundzie zaskoczenia - szalejemy! Po drugie, feat ten pozwala na wykonanie dodatkowych AoO. Liczba dodatkowych ataków okazyjnych równa się modyfikatorowi z Dexterity, czyli ktoś z Dex 14 (+2) i Combar Reflex ma trzy oportunki w rundzie.
11. Czy jedna akcja może wzbudzić dwie AoO?
Tak. Na przykład, rzucenie acid arrow wzbudza jedną oportunkę za rzucanie czaru, a drug a za ranged attack. Czyli jeśli mamy Combat Reflex, a stojący obok nas wrogi mag rzuca acid arrow, to wlepiamy mu dwa ataki! Uwaga, wyjątek. Jeden ruch powoduje jeden AoO od jednego celu, nieważne, ile kratek jego pola zagrożenia przechodzimy. Czyli obiegnięcie dookoła szermierza z Combat Reflex powoduje jeden AoO, a nie (potencjalnie) osiem!
12. Łańcuszek oportunek (Attack of Opportunity Chain).
Wyobraźmy sobie sytuację, że ork deklaruje ruch, chcąc wyjść ze strefy zagrożenia goblina. Goblin dostaje więc okazję do AoO i jako typ ataku wybiera trip, chcąc podciąć orka. Jednakże, goblin nie ma feata Improved Trip. Wzbudza tym samym AoO od orka. Rozgrywamy AoO od ostatniego do pierwszego, do czasu, aż wszystkie zostaną wykonane lub ich wykonywanie nie będzie możliwe. Czyli: najpierw AoO orka, potem AoO goblina. Jeśli ork w swoim AoO zabije goblina, ten z oczywistych względów nie będzie mógł próbować go podciąć.
13. Czy jeśli wróg wstaje, wzbudzając tym samym AoO, to możemy znów spróbować go podciąć?
Nie. AoO jest przed akcją, która go powoduje. Czyli wykonujemy AoO w momencie, gdy wróg leży na ziemi.
14. Czy mogę wykonać AoO bronią ranged lub czarem?
Zasadniczo odpowiedź na te dwa pytania to: nie, ale... Jeśli masz rękę "naładowaną czarem", który jest melee touch atakiem, np. shocking grasp, to możesz zdecydować, że tej właśnie "broni" używasz do AoO.
15. Na koniec - zabawna sytuacja.
Wyobraźmy sobie taką scenę. Człowiek z mieczem szarżuje na ogra. W odległości 10 stóp prowokuje AoO (wynikające z wychodzenia z kratki leżącej w strefie zagrożenia wroga). Ogr jako AoO wykonuje trip. Nie wzbudza AoO ze strony człowieka, bo nie jest w jego zasięgu (cala scena dzieję się na 10 feet, a człowiek na range 5 feet). Uda mu się powalić człowieka na ziemię. Następna runda. Człowiek albo może wstać (move action, prowokuje AoO), albo podpełznąć do ogra (move action, prowokuje AoO), albo pozostać tam, gdzie jest (ale wtedy ogr ma zasięg i może go bić, człowiek nie!). Hehehe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz