piątek, 10 maja 2013

Felieton vol. 16 - sneak attack

1. Co to takiego sneak attack (ukradkowy attack)?
Jest to specjalny typ ataku, którym (z Core Rulebooka) dysponuje rogue (łotrzyk) oraz assassin. Obrazuje on uderzanie z ukrycia, w niechronione miejsca, krytyczne lokalizacje takie jak głowa, serce, oczy itp. W praktyce są to dodatkowe kostki obrażeń, które "włączają się" przy spełnieniu specjalnych warunków, w jakich atak zostaje przeprowadzony. Warunki te to:
a.) cel jest flat-footed (traci premię z Dex do AC) LUB
b.) jest flankowany.

2. Czy można zadać sneaki każdemu?
Nie, choć w PF w porównaniu do 3.5 lista wrażliwych celów się wydłużyła. Pełna lista istot odpornych na sneak attacks to (kursywą potwory z Bestiary): aeon, elemental, incorporeal (z wyjątkiem łotrzyka wyposażonego w ghost touched weapon!), ooze, protean (50 % szans na zignorowanie precision damage), swarm.

3. Jak inaczej można zablokować sneak attacks?
Najprościej chyba przy użyciu concealment, gdyż sneak attack wymaga precyzyjnego widzenia wrażliwych części ciała. Lepiej używać concealmentu wynikającego z dymu/mgły, ponieważ jest on w praktyce niemożliwy do przejrzenia. Concealment wynikający z ciemności może przejrzeć istota posiadająca darkvision/low-light vision, przez co jest bardziej sytuacyjny.
Ponadto wszystkie zaklęcia zapewniające concealment, głównie ze szkoły iluzji, takie jak blur, są równie skuteczne.
Zdolność uncanny dodge, posiadana przez szereg klas, jak assassin, barbarian, rogue czy shadowdancer,  zabezpiecza w dużym stopniu przed sneak attacks.

4. Magia a ochrona przed sneak attacks.
Magia chroniąca przed critical hits (trafieniami krytycznymi) NIE chroni automatycznie przed sneak attacks, choć taka adnotacja zazwyczaj uczyniona jest, osobno, w opisie czaru. Zabezpieczyć się przed atakiem ukradkowym można przy pomocy dwóch czarów z podstawki - elemental body i gaseous form, jak również jednego przedmiotu - fortified (rodzaj umagicznienia) armor/shield.

5. Czy sneak attack działa również ranged?
Tak, ale tylko do odległości 30 stóp (6 kratek) - potem zakładamy, że strzelec nie widzi na tyle precyzyjnie, by móc trafić w czuły punkt. Są różne featy i zdolności pozwalające na zwiększenie tego dystansu, ale nie w zasadach podstawowych.

6. Czy sneak attacks może być nonlethalem (obrażeniami niepoważnymi)?
Tak, ale tylko wtedy, gdy zostanie zadany bronią specjalnie przystosowaną do zadawania nonlethali, np. sap (rodzaj pałki). Bronią naostrzoną, na przykład rapierem, nie można zadawać nonlethali nawet biorąc zwyczajną karę -4 do trafienia.
Przy okazji - nie ma obowiązku zadawania sneak attacks! Czyli można zrezygnować ze sneak attacks w ogóle, by móc tylko zadać nonlethale.

7. Czy sneak attack mnoży się przy krytyku?
Żadne precision damage nie mnoży się przy krytyku. Przy okazji, jak sprawdziłem uważnie, ranger's favored enemy nie jest precision damage! RAW jedynym typem precision damage w całym CRB jest właśnie sneak attack.

8. Jakie są sytuacje, gdy stworzenie jest flat-footed?
Jest ich dosyć sporo i warto wymienić je w jednym miejscu.
Zatem flat-footed jest każde stworzenie, które:
- zostało zaskoczone (nie zadziałało lub jeszcze nie zadziałało w rundzie zaskoczenia)
- nie wykonało jeszcze podczas danej walki żadnej akcji (=kolejka inicjatywy do niego nie doszła)
- jest helpless (bezbronne)
- jest blinded (oślepione)
- jest paralysed (sparaliżowane)
- jest stunned (ogłuszone)
- jest cowering (kuli się ze strachu, zazwyczaj dzieje się to wtedy, gdy spanikowana istota nie ma gdzie uciekać)
- jest pinned (przyszpilone w grapplu, sam stan grapple nie powoduje flat-footed!)
- balansuje na linie, próbuje utrzymać się na śliskiej powierzchni czy w inny sposób musi używać Acrobatics do poruszania się
- wspina się nie posiadając climb speed
- stało się celem ataku niewidzialnego wroga (jest flat-footed tylko wobec tych niewidzialnych ataków)
- biegnie (czyli wykonuje akcję Run)
- ktoś wykonał wobec niego feint (fintę, użycie Bluffa w walce)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz